Weekendobs.

Var lidt rundt i Vejlerne sammen med Ole Thorup, dog uden den helt store feltindsats. Men vi så bl.a.:

29/10 Arup Vejle (sydøsthjørnet nedenfor skjulet):
Stor Tornskade 1

29/10 Vesløs:
Vandrefalk 1 ad. han som jagede over engene lige N for Vesløs By

29/10 Tømmerby:
Silkehale 40 – så nåede invasionen også min have!

30/10 Bygholm Vejle:
Trane 98 kom ind til overnatning. Vi blev til det var helt mørkt, så det ser ud til, at kulminationen for i år er overstået – hvilket passer med tidligere år, hvor de største tal også ligger midt i oktober måned. Vi fik godt check på ungfugleandelen, af de 98 fugle var 13 årsunger, fordelt på 11 kuld – 9×1 unge og 2×2 unger. Det bliver formentlig det største tal for i år – da max.-tallet på 128 fugle blev talt, gik fuglene for langt væk til at kunne udskille ungerne.

Desuden var vi en tur i Tved Plantage:

30/10 Tved Plantage:
Sædgås 210 overflyvende mod Hanstedreservatet.

Søndag formiddag var vi ved fyrhaverne i Hanstholm:

31/10 Hanstholm Fyrhaver:
Skovsneppe 2
-og iøvrigt temmelig fugletomt…

Søndag aften stod vi i et par timer i skumringen ved skovriderboligen i Vilsbøl Plantage for at checke op på en spændende ugle-stemme, som Carsten havde hørt nogle dage forinden:

31/10 Søholt, Vilsbøl/Vandet Sø:
Spurveugle negativ – heller ingen andre ugler!
-til gengæld et par jagende flagermus…

Tranerekord, underholdning med Vandrefalke, stadig moseterne

I eftermiddags checkede jeg op på den moseterne, jeg så i Tømmerby Fjord i går. Den er der stadig, og idag kunne jeg se den igennem længere tid. Men med mit gamle grå Kowa-rør med et 20 x okular var den simpelthen på for stor afstand til at jeg kunne gøre mere ved den. Jeg kunne dog konstatere at den har en lysende hvid overgump, hvilket burde udelukke Sortterne. Og p.g.a. proportionerne hælder jeg mest til Hvidvinget Terne – men vil dog ikke lægge hovedet på blokken – det kan også have været en Hvidskægget… Der var også stadig 2-3 Fjordterner i Tømmerby, fouragerende over vandfladen nærmest tårnet.
På Bygholmengen til aften var der stor aktivitet blandt rovfuglene – 3 unge Vandrefalke havde travlt med mange (forgæves) jagter på Krikænder, og en ung Rørhøg bidrog også til at skabe liv blandt byttefuglene. Der er efterhånden også ved at være pænt med Blå Kærhøge, så igen idag en han jage ved Vesløs Vejle. Så ser man pludselig alle de bekkasiner, der skjuler sig ude i engene – de flygter for kærhøgen.
Sluttede dagen af i Kraptårnet, hvor jeg var kl. 17:45. På det tidspunkt var de eneste Traner på engen to ungefamilier med 1 unge hver. Klokken 18 kom 112 fugle flyvende til overnatning fordelt på 2 store flokke og 1 mindre – de kom alle fra nordvest (men sikkert fra lokal fouragering, det er ikke tiltræk nordfra). Ialt bliver det 118, hvilket er ny rekord for Vejlerne.
De danske Traner har haft en dårlig ynglesæson i år. Der er omkring det samme antal par som sidste år, godt 40, men der er ikke ret mange af parrene som har haft ynglesucces. Her i Vejlerne tyder alt dog på, at et par i Bygholm Vejles nordlige rørskov har fået en unge. Men selv uden en stor ungeproduktion stiger efterårsflokken i Vejlerne støt år for år – sidste år var max-tallet 113, og der kan stadig godt nå at komme lidt flere i år.

Fra feltstationens dagbog – 18. november 1998

Thomas tog begge pentadens linietakseringer i det udsøgt smukke vejr.

I det vejr var det oplagt at kombinere pligter og fornøjelser, så han havde fotoudstyret med. Der var selvfølgelig ikke mange fugle, men lidt var der da, og desuden var Haaning ude at kigge, bl.a. ved Aggersborg, så alt i alt blev det en dag med mange forskellige arter i notesbøgerne.

Af de mest interessante kan nævnes: 2 Rørdrummer, 5 Små Skalleslugere i Glombak, 2 Duehøge, 2 Vandrefalke (1 Borreholm), hele 13 Bjergpibere, 2 Silkehaler ved Tømmerby, 83 Skægmejser.

Der kan godt være mange fugle i november.

Fra feltstationens dagbog – 5. november 1998

Fra Selbjergtaxen kan nævnes 6 Bjergpibere og 2 Rørdrummer langs diget, den ene stående frit fremme midt på diget, indtil jeg var ca. 30-40 meter fra den. Det er altså en underlig skabning, mest mærkelig er det at se den, når den står og kigger på én med et øje på hver side af det opadpegende næb! Og det er altså stadigvæk imponerende mange Drummer, vi ser i år.

Aruptaxens hyggeligste begivenhed var en ung Vandrefalk, der på et tidspunkt hang lige over hovedet på mig og kiggede mig dybt i øjnene. Og på diget i Vesløs Rør bor der en ræv, som jeg forskrækkede i sin rævegrav – jeg stod en meter fra graven og sagde “hmm, hmm” – og så kom ræven styrtende op ad graven som ud af en kanon! Den kiggede jeg også dybt i øjnene!

Thomas var lidt rundt på foto-safari, han så bl.a. en Gransanger ved Glombak, som han mener må være en tristis – med kyllingekald…

Fra feltstationens dagbog – 17. oktober 1998

Silende regn hele dagen! Store mængder vand blev det til, over 40 mm, og alle marker og græsmarker blev sjappede.

Med den vejrmelding var det jo ikke lige til feltarbejde, så der skete ikke så meget i dag. Dog var der om eftermiddagen en ekskursion med Poul Hald og “Operation Hanstholm” ned langs Ør. Landkanal (Thomas var også med), og de blev da ikke helt snydt: en Rørdrum underholdt i Han Vejle (og én til i BNB), 4 Knarænder i Kogleaks, 42 Traner og 2 Vandrefalke på Bygholmengen. Men våde var de… Og Poul Hald underholdt med gamle historier om twitcherture med Olvar Læssø, så han havde vist fundet det rigtige publikum!

Regnvandet var godt for noget; store flokke af Dobbeltbekkasiner blev set – 125 i Lønnerup Fjord og 95 Amtoft Vig – det er mange i oktober.

Fra feltstationens dagbog – 14. oktober 1998

Mange efterårsferiefolk fra Hanstholm var omkring Vejlerne idag, og de fleste fik set gårsdagens Chlidonias, som viste sig at være en Hvidvinget, ligesom jeg havde ment hele tiden. Dermed står jeg (foreløbig) til at vinde konkurrencen om den sjældneste fugl udenfor Hanstholm i perioden.

Desuden blev der obs’et lidt forskelligt, bl.a. 4 forskellige Vandrefalke (2 Bygholm, 1 Glombak og 1 Arup Vejle). Det bliver nok årsmax. Der var også Duehøg på Bygholmengen. Det er der faktisk konstant i år.

Fra feltstationens dagbog – 13. oktober 1998

Vi var rigtigt gode og tog totalen på pentadens førstedag. (Med det vejr skulle vi også skamme os, hvis ikke vi havde gjort det!!!)… Det gav igen mange fugle – dog ikke på fjorden, hvor vandstanden er steget ca. 85 cm i forhold til sidste total!!!
Der var lidt tendens til ansamlinger af Toppet Lappedykker i Tømmerby Fjord med 36 dér – dog langt fra de tal, der sås for nogle år siden… De 36 udgjorde halvdelen af dagens tal. 5 Rørdrummer er et pænt stort tal på en oktoberdag – de 3 sås iøvrigt sammen over Firkanten/Tovsig-rørskoven. Pibesvane-tallet stiger stadig, idag 466, og stadig blot fordelt på tre lokaliteter: Bygholmengen, Vesløs/Arup og Østerild. Pæne tal af svømmeænder, det fremskredne tidspunkt på sæsonen taget i betragtning, bl.a. 3 Knar-, 503 Spids-, 2 Atling– og 109 Skeænder. I alt stadig over 10.000 svømmeænder.

Balancen mellem Rørhøg og Blå Kærhøg er forlængst tippet; idag sås blot en enkelt af de første og 11 af sidstnævnte. Hele 2 Duehøge kunne Thomas hygge sig med på Bygholmengen – iøvrigt samtidig med at der var 2 Vandrefalke!

Terje var i Kraptårnet om morgenen, herfra kunne han melde om ny rekord af Traner igen/igen!! – nu var der 47, heraf 11 ungfugle fordelt på 6 kuld. Imponerende!

Nogle få seje Klyder holder ud på såvel Bygholmengen som i Arup. Hjejler og Viber var nemme at tælle i tætte flokke, og tallene blev 5171 og 2957, henholdsvis. En Krumnæbbet Ryle på Bygholm er nok den sidste. På trods af vandstandsstigningen sås der flere Almindelige Ryler end på sidste total, 1411 – men de sås næsten alle inde bag digerne! Sortklire er langt den talrigste klire for tiden, idag 75. I Læsvig “hang” der en sen Tinksmed, men den er nok ikke kommet af sted fordi den er skadet – hele det ene ben mangler totalt!

Det var også i Læsvig at dagens hit dukkede op; pludselig sejlede ind i teleskopfeltet en Hvidvinget Terne – ja dvs. først så jeg den jo bare som en moseterne i ungfugledragt. Jeg fandt selvfølgelig hurtigt ud af, at det ikke var en Sortterne p.g.a. manglende “skulderplet”, men det var straks lidt sværere sikkert at fastslå, om det var en Hvidvinget eller en Hvidskægget – især efter den debat, der var om bestemmelsen af fuglen på Agger Tange i sidste uge. Jeg følte mig dog ret sikker på, at det var en Hvidvinget, p.g.a. hovedtegning, meget lys hale og jizz – den fouragerede utroligt livligt, let og elegant, og tog indimellem en ordentlig “himmelflugt”, hvor den steg højt til vejrs. Den blev ringet ud via Thomas’s mobiltelefon, og en del twitchere fra “Operation Hanstholm” nåede at se den. Der var stadig lidt delte meninger om artstilhørsforholdet…

Fra feltstationens dagbog – 9. oktober 1998

På den lavvandede Limfjord ud for Bygholmdæmningen fouragerede 8 Knortegæs og de 12 Kanadagæs, der har været her et stykke tid.

Der var igen en Duehøg hun, der rastede i Bos Buske og forskrækkede observatøren, da den brasede ud! Som sædvanligt på totalerne nåede vi 3 Vandrefalke – en ungfugl i Arup Vejle og på Bygholm en ad. han og en ung hun, som på et tidspunkt sås sammen, efter at ungfuglen havde vovet sig for tæt på den gamles territorium i dens jagt på Pibeænder

Fuldmånen bringer igen samling på brokfuglene, dog ikke særligt store Hjejle-tal, men 1955 Viber taltes. Og 99 Strandhjejler på fjorden. Mest bøvlet på Limfjorden var en “helvedes” masse måger der skulle tælles, især 2600 dumme Sølvmåger!

Dagens sjældneste obs. stod Thomas for: en trækkende Bjergvipstjert ved Arupskrænten.

Fra feltstationens dagbog – 26. september 1998

På vej hjem checkede jeg lige Lønnerup Fjord, hvor vi jo normalt ikke kommer så meget. Der var rigtigt mange fugle i fjorden, bl.a. 320 Brushøns – det er mange flere, end vi talte på hele totaltællingen i Vejlerne igår! Den unge Vandrefalk, jeg så på Arup Holm og Hovsør Røn igår, var nu over Lønnerup, hvor den fik skabt panik i nogle hundrede fugle. Den var lige ved at ramme en af Brushønsene i et vildt dyk!

I Østerild talte jeg lige “for en sikkerhedsnåls skyld” Spidsænderne, og nåede idag op på det pæne runde tal 500, på trods af at jeg talte dem meget præcist. Og så mangler der endda nok 35 fugle, som igår lå i den lille skjulte vig ud for Røde Bro. Den checkede jeg ikke, men jeg kunne ikke lade være med at køre ud til Dykkerslusen for at se, hvad der lå ved Tagholmene – og da der her lå 220 fugle, nåede vi altså en ny rekord for Vejlerne idag!
Thomas var ude om eftermiddagen/aftenen, hvor han også lige talte lidt Spidsænder, men kun 25, på Bygholm. Det bringer alligevel dagstotalen op på 740 – absolut et pænt tal for Vejlerne! Han så iøvrigt også den akavede og famøse Skeand med “Blåvinget And-halvmåne”, som har irriteret os siden foråret.

Og så var han i Kraptårnet og kigge på de 39 Traner, men inden Thomas nåede derud havde Egon Mogensen talt ikke færre end 42. Vi foretrækker jo selv at have styr på tallene, når det drejer sig om rekorder, men 42 passer også med, at Helge om eftermiddagen havde haft 3 fugle tiltrækkende vestfra, højt over Østerild Fjord. Det er sgu vildt, synes jeg, at vi nu har over 40 – men det kan selvfølgelig ikke imponere en svensker!…